Sökresultat för Bosse Bergstedt...
Rensa filter?
Den posthumanistiska pedagogiken utmanar oss att producera nya verkligheter där människan inte längre sätter sig själv i centrum. Kropp, materia, djur och natur blir aktiva deltagare när kunskap blir till. Det möjliggör att se lärande och kunskap på ett nytt och annorlunda sätt.
I stället för att fokusera på gränser…
Historiskt sett har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för demokrati. Pedagogiska modeller har dessutom ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte tillåter sig ledas av…
Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiska modeller har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra.…
Livslångt lärande är ett centralt begrepp i diskussionen om utbildning och lärande. Syftet med denna bok är att klargöra vad begreppet står för och ge det en fylligare innebörd. Författarna betonar nödvändigheten av att uppmärksamma det lärande som sker i vardagligt yrkesarbete, men menar att detta erfarenhets- eller…
Kategorier: Etnicitet Etniska minoriteter och mångkultur Pedagogik Pedagogisk metodik Samhälle och kultur: allmänt Samhälle och samhällsvetenskap Sociala grupper Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande.
I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att…
Vad är egentligen kunskap? Vilken betydelse har språket när vi skapar kunskap? Vilka forskningsperspektiv är särskilt lämpliga om man vill arbeta med språk och kunskap? I denna bok presenterar författarna nya perspektiv och infallsvinklar kring språk och lärande genom att låta flera vetenskaper mötas – pedagogik,…